۱۳۹۶ آذر ۶, دوشنبه

نقد دجال بصره – 5


بسم الله الرحمن الرحیم
نقد دجال بصره شماره 5
 
 احمد الحسن یا احمد قاطع؟

 
در این نوشتار دنبال این هستیم تا به این سوال پاسخ دهیم:

لقب قاطع / گاطع یا گویطع/ قویطع از کجا به اسم احمد الحسن اضافه شد؟

 

لقب "قاطع" در ادبیات منتقدان سید احمد الحسن اولین بار، توسط شیخ علی کورانی به کار رفته است. لقبی که مخالفان سید اصرار به استفاده از آن دارند.

 

در کتاب دجال بصره کورانی نام کامل سید احمد الحسن را آورده است، که در آن کتاب بیوگرافی ایشان را با نقل قول از یکی از اعضای طایفة ایشان چاپ کردند.


کتاب دجال بصره، مقدمة چاپ دوم، ص 4

 

اما چرا کورانی و مخالفان سید از این لقب استفاده می‌کنند؟ به خیال خودشان نوعی بی‌احترامی به ایشان می‌کنند. در حالی که اسم سید احمد الحسن در ادارة ثبت احوال رسمی عراق موجود است که «احمد اسماعیل صالح حسین سلمان» است، یعنی نه اطرافیان و اقوام ایشان و نه در نام رسمی ایشان اسم گاطع یا قاطع وجود ندارد.

بعدها که کورانی متوجه این اشتباه خود شد، توضیحی در این مورد نوشت و گفت که آن را در نسخة بعدی کتاب حذف کرد.

و توضیح داده که "با توجه به درخواست یکی از شیوخ محترم قبیله‌ی صیامر که اجداد احمد الحسن در این قبیله بودند، اسم کویطع رو حذف کردیم" . و توضیح داده که این نامی بوده که از مقتدی صدر در مورد سید احمد الحسن شنیده و نهایتاً هم چنین توجیه می‌کند که شاید لقبی بوده که پدر یا جدش به آن شناخته می‌شدند.


توضیح کورانی در مورد اشتباهش در به کار بردن لفظ کویطع (مصغّر کلمة قاطع)
 
 حتی اگر پدر یا اجداد ایشان به این لقب شناخته می‌شدند بزرگان قبیلة صیامر به آن اشاره می‌کردند و درخواست این قبیله بر حذف این لقب، نشان‌دهندة این است که چنین چیزی صحت ندارد.

 و نهایتاً دو نکته:

الف- تاریخی

جالب است بدانید که دشمنان پیامبر، به ایشان لقب قاطع داده‌اند:


تاریخ یعقوبی جلد 2، ص 57

 یا در دعای ندبه برای قائم آل محمد علیهم السلام این لقب آمده است:
«أین قاطع حبائل الکذب و الإفتراء...»

 


پس با به کار بردن لفظ قاطع/قویطع (یا گاطع / گویطع با لهجة عراقی) برای ایشان، موجب نشان دادن ذات خود در مقابل حق شده‌اند؛ و این مصداق همان حکمت امیرالمومنین هست که ممکن است منافق هم سخنان حکمت‌آمیز بگوید (ر.ک. حکمت 79 نهج‌البلاغه).

 

ب- اخلاقی

اما به لحاظ اخلاقی آیا این عمل شیخ کورانی درست است؟ کورانی که خود را تابع ثقلین و امامان شیعه می‌داند آیا این آیه را خوانده است:

خداوند می‌فرماید: « وَلَا تَنَابَزُوا بِالْأَلْقَابِ بِئْسَ الِاسْمُ الْفُسُوقُ بَعْدَ الْإِيمَانِ وَمَن لَّمْ يَتُبْ فَأُولَئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ»

 ﻭ ﺑﺎ ﺍﻟﻘﺎﺏ ﺯﺷﺖ ﻭ ﻧﺎﭘﺴﻨﺪ ﻳﺎﺩ ﻧﻜﻨﻴﺪ، ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺑﺪ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺮ ﻛﺴﻰ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﻧﺎم ﻛﻔﺮ ﺑﮕﺬﺍﺭﻳﺪ، ﻭ ﺁﻧﻬﺎ ﻛﻪ ﺗﻮﺑﻪ ﻧﻜﻨﻨﺪ ﻇﺎﻟﻢ ﻭ ﺳﺘﻤﮕﺮﻧﺪ. (سوره حجرات، آیه ۱۱)

 

آیا این باب از کتاب وسایل الشیعه را خوانده است:
و ‌در وسائل الشیعه ج ۲۱ ص ۴۰۰ (باب زشت شمردن لقب و‌کنیه برای کسانی که از آن لقب یا کنیه کراهت دارند)، از محمد بن یحیی بن ابی عباد از عمویش از امام رضا علیه السلام نقل است که: سه بیت از شعری که سروده شده بود را ذکر کرد.

امام فرمود: و ‌چه کم است آنچه شعر می‌سراید.

گفتم: این شعر برای چه کسی است؟ فرمود: برای یک عراقی از شما. گفتم: ابوالعتاهیه برای خودش این را سروده است.

فرمود: نام او را به او نسبت بده و رها کن آن اسمی که نزد خودت است. همانا خداوند عزو‌جل می‌گوید: با القاب زشت همدیگر را نخوانید. شاید مرد این لقب را دوست ندارد.
 
پس مخالفان سید احمد الحسن بهتر است به جای دستاویز قرار دادن احتمالات، و استفاده از الفاظی که دشمنان آل محمد علیهم السلام از آن استفاده کرده‌اند، به نقد علمی و مبتنی بر آیات و روایاتی که مؤید دعوت سید احمد الحسن هست، بپردازند؛ اگر دارند....
 
دلایل درستی دعوت ایشان را از اینجا می‌توانید بخوانید .
 
و السلام
 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

سلام
ممنونم بابت مشارکتتون
(نظرات حاوی توهین پاک می‌شوند)

یگانگی شخصیت مهدی اول، قائم و سید یمانی - 1

بسم الله الرحمن الرحیم مهدی اول با امام مهدی فرق دارد.     آیا مهدی در روایات همواره دلالت به امام زمان داره؟ یعنی هر وقت نام م...